Zgaga w ciąży

Małgorzata Przybyłowicz, 2013-01-25

Nieprzyjemne pieczenie za mostkiem, odbijanie, niesmak w ustach... Choć zgaga może dopaść każdego, bez wyjątku, to szczególnie daje się we znaki kobietom w ciąży. Uczucie palenia w przełyku bywa bardzo dokuczliwe, utrudniając nawet nocny odpoczynek. Dlaczego właśnie w ciąży zgaga prześladuje nas najbardziej i jak z nią wygrać?

Piekło w przełyku

Ze zgagą mamy do czynienia, gdy kwas żołądkowy wraz z nadtrawionym jedzeniem przesuwa się „do góry”, czyli do przełyku. W ciąży zjawisko to zachodzi wyjątkowo często i jest szczególnie dotkliwe. Dlaczego? Jak zwykle, za wszystko odpowiadają hormony. Pod ich wpływem dochodzi do rozluźnienia mięśni, w tym tzw. zwieracza przełyku, którego zadaniem jest zatrzymywanie w żołądku przyjętego pokarmu. Gdy zwieracz nie pracuje tak jak powinien, treść żołądkowa wraca do przełyku, drażniąc jego śluzówkę i wywołując dobrze znane uczucie palenia za mostkiem. Zgadze sprzyja także powiększająca się macica, która z każdym kolejnym miesiącem ciąży coraz bardziej uciska na żołądek. Nie bez znaczenia są też nawyki żywieniowe przyszłej mamy, która czasem je za dużo, zbyt obfite porcje i miesza ze sobą różne produkty.

Co przyniesie ulgę?

Zwróć uwagę na to, co znajduje się na twoim talerzu. Możesz być pewna, że zgaga dopadnie cię po daniach tłustych, smażonych i pikantnych. Niekorzystnie zadziała także mocna herbata, kawa (jeśli z niej nie zrezygnowałaś), gazowane napoje i słodycze. Im produkt bardziej przetworzony i im więcej konserwantów ma w sobie, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się zgaga. Zapomnij więc o wszelkich zupach w proszku, nie tylko z uwagi na pieczenie w przełyku, ale także z tego względu, że nie posiadają żadnej odżywczej wartości. Najlepszym rozwiązaniem jest obserwowanie reakcji organizmu po każdym posiłku i wykluczenie z jadłospisu tych pokarmów, które ci nie służą.

Zadbaj o to, aby żołądek nigdy się nie nudził. Jeśli chodzisz głodna, kwasy, które nie mają co trawić, podrażniają śluzówkę. Jedz więc często, ale małe porcje. W miarę możliwości celebruj każdy posiłek. Spożywaj go powoli, dokładnie przeżuwając – pamiętaj, że trawienie zaczyna się już w jamie ustnej, gdy jedzenie miesza się z zawierającą enzymy trawienne śliną. Przy okazji trochę... pomedytujesz. Smakowanie potraw, zwracanie uwagi na każdy kęs jest przykładem tzw. treningu uważności, który odciąga twoje myśli od codziennych problemów i kieruje je na chwilę, która właśnie trwa. Nie zapominaj, że stres także zwiększa wydzielanie kwasów.

Po jedzeniu nie schylaj się i nie wykonuj gwałtownych ruchów. Usiądź w fotelu lub ułóż się na kanapie w pozycji półleżącej – najlepiej, aby ku górze unieść tułów, poczynając już od dołu pleców, a nie tylko samą głowę i barki. W takiej samej pozycji spróbuj też spać, jeśli zgaga dokucza ci również w nocy.

Miej zawsze pod ręką migdały i przegryzaj je między posiłkami. Skutecznie neutralizują kwasy żołądkowe. W ciągu dnia jak najczęściej popijaj małymi łykami niegazowaną wodę mineralną. Raz, dwa razy dziennie wypij kleik z siemienia lnianego. Łyżeczkę rozgniecionych nasion lnu, które bez problemu zdobędziesz w każdej aptece czy sklepie zielarskim, zalej szklanką wrzątku i odczekaj kilka minut, aż zacznie się wydzielać śluz. To właśnie on ma zbawienne działanie na układ pokarmowy: pokrywa go cienką warstewką, która chroni przed podrażnieniami. Dokładnie wymieszaj i powoli wypij całą zawartość szklanki, włącznie z rozdrobnionymi nasionami. Dość kontrowersyjnym produktem jest mleko. Niektórym mamom pomaga, u innych przynosi tylko chwilową ulgę czy wręcz potęguje nieprzyjemne pieczenie. Spróbuj sama i sprawdź, jak działa na ciebie.








Powiązane artykuły

Ftalany zwiększają ryzyko przedwczesnego porodu?
Wszechobecne chemikalia negatywnie oddziałują na nasze zdrowie. Opierając się na wynikach najnowszych badań, naukowcy podejrzewają, że istnieje związek między ich obecnością w organizmie kobiety a przedwczesnym porodem...
„W oczekiwaniu na dziecko” Heidi Murkoff
Pierwsza ciąża to ogromne wyzwanie. Każda kobieta, która po raz pierwszy zostanie mamą, marzy o tym, aby w natłoku poradników znaleźć ten jeden wyjątkowy. Dobra wiadomość: taki poradnik istnieje i nosi tytuł „W oczekiwaniu na dziecko”.
Potknięcia w trakcie rozszerzania diety
Niepowodzenia w trakcie próby rozszerzenia diety dziecka zdarzają się często, jednak nie są na tyle niebezpieczne, aby na poważnie bać się tego procesu. Warto jednak wcześniej dowiedzieć się jakie niespodzianki czekają zarówno rodziców, jak i dzieci.
Z aplikacją łatwiej zajdziesz w ciążę?
Producenci aplikacji na smartfony i tablety ułatwiają nam kolejne dziedziny życia. Ostatnio dzięki nim prostsze ma być… zajście w ciążę, a nawet zaplanowanie płci dziecka.
Dieta bogata w warzywa i owoce zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu
To, co przyszła mama kładzie na swoim talerzu, ma ogromny wpływ na zdrowie rozwijającego się płodu. Jak dowodzą najnowsze analizy, dobra jakość codziennego jadłospisu może nawet zmniejszać prawdopodobieństwo przedterminowego porodu.

Siostra Ania Sp. z o.o.
NIP: 754-301-93-61
REGON: 160352060
Email:
Redakcja:
Dział Reklamy i Promocji:

Innowacyjna Gospodarka - logo
Projekt współfinansowany z Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki.
Inwestujemy w waszą przyszłość.